Na Uniwersytecie Gdańskim
6 czerwca uczniowie Liceum Ogólnokształcącego im. Wincentego Pola w Czersku wyjechali na Uniwersytet Gdański – Wydział Nauk Społecznych.
Tematem wykładów był obszar dezinformacji w sieci. Spotkanie rozpoczęło się od wykładu poprowadzonego przez profesora Marcina Szulca: Fake news i teorie spiskowe – jak nie dać się cyfrowej manipulacji, Kolejne spotkanie – panel dyskusyjny, prowadzony był przez dr Magdalenę Iwanowską z udziałem psychologów, pedagogów i uczniów: W poszukiwaniu antidotum na cyfrową dezinformację.
Celem panelu było stworzenie przestrzeni do dyskusji na temat fake newsów i teorii spiskowych oraz sposobów radzenia sobie z nimi w erze cyfrowej. Podczas panelu podkreślono znaczenie odpowiedzialności społecznej oraz edukacji medialnej w budowaniu odporności na dezinformację. W gronie psychologów, pedagogów i uczniów poruszono tematy:
1. Rola instytucji publicznych i właścicieli mediów:
Jaka jest odpowiedzialność rządów oraz właścicieli mediów w zwalczaniu dezinformacji i manipulacji? Jakie praktyki i regulacje mogą wspierać walkę z tymi zjawiskami?
2. Edukacja przeciwko dezinformacji w szkole:
Jakie konkretne działania w ramach szkoły są niezbędne, aby nauczyć młodych ludzi rozpoznawać fake newsy i teorie spiskowe? Jakie metody nauczania mogą być najskuteczniejsze i najatrakcyjniejsze z perspektywy uczniów?
3. Kształtowanie kompetencji społecznych:
Jakie kompetencje społeczne powinniśmy rozwijać, aby stworzyć społeczeństwo, które potrafi krytycznie analizować informacje i bronić się przed manipulacją?
Były to drugie wykłady w tym roku szkolnym. Jesienią planowane jest kolejne spotkanie z wykładowcami Wydziału Nauk Społecznych UG.