Klasa 2a LO w Krakowie

W dniach 19.06.-22.06. 2023 r. 24 uczniów klasy 2a Liceum z opiekunkami Moniką Warsińską i Alicją Piotrowską wzięło udział w wycieczce do Krakowa współfinansowanej z rządowego programu „Poznaj Polskę”.
Zwiedzanie rozpoczęliśmy od krakowskiego Kazimierza. Piękne budynki bożnic i zrekonstruowane szyldy warsztatów z początków stulecia, przytulne kafejki i restauracje tej dzielnicy, galerie i antykwariaty, brukowane uliczki oraz zabytki kultury żydowskiej tworzą urokliwą atmosferę. Dzięki pani przewodnik poznaliśmy historię Żydów przesiedlonych w XV wieku do Kazimierza, ich zwyczaje, byliśmy w Starej Synagodze oraz na żydowskim cmentarzu.
W ramach programu obejrzeliśmy Ogród Botaniczny Uniwersytetu Jagiellońskiego, to najstarszy tego typu ogród w Polsce, jego tradycja sięga 240 lat. Mieliśmy okazję zobaczyć teren spacerowy zaprojektowany jako park barokowy typu francuskiego, z niewielkim stawem oraz i alejkami, wokół których urządzono kolekcje roślin leczniczych, jadalnych oraz ozdobnych. Na terenie ogrodu znajdują się szklarnie oraz palmiarnie.
Następnego dnia udaliśmy się do Oświęcimia, gdzie zwiedzaliśmy Miejsce Pamięci i Muzeum Auschwitz-Birkenau. Były Niemiecki Nazistowski Obóz Koncentracyjny i Zagłady. Historię tego miejsca oraz ludzi w nim przebywających bardzo dokładnie opowiedziała nam pani przewodni. Obóz KL Auschwitz stał się dla świata symbolem terroru i ludobójstwa. Był największym z niemieckich nazistowskich obozów koncentracyjnych i ośrodków zagłady Żydów. Życie straciło tam ponad 1,1 mln osób, kobiet, mężczyzn jak i dzieci. Nie można zrozumieć współczesnego świata bez dogłębnego poznania historii niemieckiego nazistowskiego obozu Auschwitz. Emocje, które towarzyszyły zwiedzaniu, skłoniły młodzież do wielu refleksji. Ich adekwatna do miejsca postawa była godna podziwu.
Po powrocie do Krakowa udaliśmy się do Muzeum Książąt Czartoryskich, gdzie podziwialiśmy słynną „Damę z gronostajem” Leonarda da Vinci czy dzieło Rembrandta „Krajobraz z miłosiernym Samarytaninem”. Poza tymi znakomitymi dziełami oglądaliśmy galerię sztuki starożytnej, liczne obrazy europejskich malarzy oraz pamiątki z dziejów Polski XIV-XVII w.

Trzeci dzień wycieczki to muzea i teatry. Byliśmy w Muzeum Zamek Królewski na Wawelu, obejrzeliśmy dwie wystawy: Reprezentacyjne Komnaty Królewskie oraz Skarbiec Koronny. Pierwsza z wystaw znajduje się na drugim piętrze zamku i w jej skład wchodzą wysokie i obszerne komnaty, służące celom reprezentacyjnym. W nich odbywały się posiedzenia sejmu i senatu, królewskie audiencje i uroczystości weselne oraz bale. Poznaliśmy historię zamku ściśle związaną z historią Polski, mieliśmy okazję podziwiać XVI – wieczne arrasy Zygmunta augusta oraz poznać ich zawiłe losy. Druga wystawa zatytułowana była Nowy Skarbiec Koronny. Niegdyś instytucja Skarbca Koronnego świadczyła o suwerenności Korony Polskiej, a później Rzeczpospolitej Obojga Narodów. Obecnie można zobaczyć miecz koronacyjny królów polskich – Szczerbiec oraz pamiątki historyczne związane z chwałą polskiego oręża, pamiątki po królu Janie III Sobieskim, królewskie klejnoty, złote i srebrne zastawy stołowe oraz inne precjoza i osobliwości tworzące skarb państwa.
Muzeum Uniwersytetu Jagiellońskiego – Collegium Maius to kolejny punkt naszej wycieczki. Collegium Maius to najstarszy budynek uniwersyteckim w Polsce. Jego historia sięga roku 1400, kiedy król Władysław Jagiełło przekazał Uniwersytetowi kamienicę. Obejrzeliśmy zabytkowe wnętrza, takie jak Libraria (biblioteka), Stuba Communis (dawna jadalnia), skarbiec, pokoje profesorskie, Aulę (zawierającą cenny zbiór malarstwa). Wśród eksponatów znajdujących się w skarbcu można zobaczyć medal, który Wisława Szymborska otrzymała w 1996 roku wraz z Nagrodą Nobla, oraz liczne nagrody filmowe, które za swoją twórczość otrzymał Andrzej Wajda (m.in. nagroda Oscara Amerykańskiej Akademii Filmowej czy Złoty Niedźwiedź).
Poznaliśmy dzieje Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie, założonego w 1893 roku, który w tym roku święcił będzie 130 rocznicę powstania. Gmach główny jest jednym z najważniejszych zabytków europejskiej architektury teatralnej. Teatr Słowackiego to miejsce prapremiery najwybitniejszych dzieł Stanisława Wyspiańskiego, takich jak „Wesele” (1901) czy „Wyzwolenie”. W repertuarze Teatru Słowackiego znalazły się pierwsze realizacje kluczowych utworów romantycznych: „Kordiana”, „Dziadów”, a także „Nie-Boskiej Komedii”. Na deskach Teatru Słowackiego w 1921 roku zadebiutował także najsłynniejszy przedstawiciel awangardy w Polsce – Stanisław Ignacy Witkiewicz (Witkacy). Wydarzenia te na stałe wpisały się w dziejach polskiej kultury. Byliśmy w lożach teatralnych, na scenie, a także w garderobach, w tym Ludwika Solskiego, wybitnego aktora i dyrektora tego teatru.
Wieczorem w Teatrze Bagatela doskonale bawiliśmy się na komedii „Pensjonat Pana Bielańskiego”.